Dag 10 - Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Dick Bernhard - WaarBenJij.nu Dag 10 - Wellington - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Dick Bernhard - WaarBenJij.nu

Dag 10 - Wellington

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

29 December 2014 | Nieuw Zeeland, Wellington

Omdat we dinsdag de veerboot naar Picton nemen hebben we besloten de dag ervoor al naar Wellington te gaan. Kunnen we mooi even de stad bekijken, en hoeven we dinsdag ook niet idioot vroeg op te staan. We vertrekken om een uur of half 9 uit Ohakune, nog even tanken bij het plaatselijke tankstation en we kunnen.

Er zijn twee opties om van Ohakune naar Wellington te rijden: langs de kust of door het binnenland. We kiezen voor de eerste, met het idee dat de weg door het binnenland wel heel erg bergachtig lijkt. Dat geeft natuurlijk wel altijd het mooiste landschap, maar schiet ook voor geen meter op.

De eerste kilometers zijn inderdaad redelijk vlak met rechte wegen, maar na een tijdje blijkt ook de route die wij hebben gekozen toch behoorlijk door bergachtig gebied te slingeren. De uitzichten onderweg blijven ons na iedere bocht verbazen, maar inderdaad: het schiet voor geen meter op!

Na een tijdje laten we de bergen achter ons en rijden we op de 2 die voor een groot deel langs de westkust loopt. De weg is inderdaad een stuk rechter en vlakker, maar ja, hier liggen dan weer veel plaatsen en plaatsjes op de route, waar we gewoon met 50 km per uur doorheen moeten sukkelen.

Het valt ons op dat de steden en plaatsen die we onderweg tegenkomen toch een stuk groter en drukker zijn dan wat we tot dusver hebben gezien. Al met al is de reis ook vandaag weer leuk om te doen, we doen er dus alleen wat langer over dan we hadden gedacht.
Het park waar we hebben gereserveerd ligt niet in Wellington zelf, maar een einde noordoostelijk ervan aan dezelfde baai in de plaats Lower Hutt. Na een bezoekje aan de plaatselijke VVV vinden we het park vlot, en om een uur of half 2 staat de camper op zijn plaats en zitten we aan de lunch. We besluiten om met de bus naar Wellington te gaan en daar de rest van de dag door te brengen.

Op een klein stukje lopen vanaf de camping is een bushalte, en met het bij de receptie gekregen bustabelletje stappen we in bus 83 naar Wellington. Leuk om zelf eens niet te hoeven rijden en een beetje uit het raam te kijken! Drie kwartier later stappen we uit op Courtenay Place in hartje Wellington. Bij het uitstappen worden we aangesproken door een dame die zegt: hé, Nederlanders! Zij bleek zelf van Nederlandse afkomst en woont sinds 1975 in Wellington. Ze gaf ons wat tips, onder ander om naar het gebied bij de baai te gaan, daar vlakbij.

Dit hebben we meteen gedaan, en dat bleek een hele goede tip! Het gebied bij de baai lijkt vrij recent te zijn vernieuwd, en is een hele leuke plek om een tijdje rond te kijken. Er is een jachthaven, en allerlei restaurants, barretjes enzovoort, allemaal heel hip. We besluiten al snel dat dat de plek is waar we vanavond een hapje gaan eten!

Maar eerst nog even wat meer van de stad zien. We dwalen op goed geluk een beetje door de straten van Wellington. Lambton Quay is zo'n beetje dé winkelstraat, met allerlei leuke straatjes eromheen. De hele stad is een mengelmoesje van bouwstijlen. Een echt oud centrum is er natuurlijk niet, daar is de stad te jong voor, maar je vindt er wel allerlei stijlen van bouwen door elkaar heen. Verder is er veel kunst overal verspreid door het centrum, al met al een hele leuke stad om een tijdje rond te kijken.

Met de kilometers van Tongariro nog in de benen zijn we eind van de middag wel klaar met slenteren, en sloffen we terug naar het hippe deel van de stad om een restaurantje te zoeken. Het tentje waar we ons oog op hadden laten vallen blijkt al vol te zitten, dus het wordt uiteindelijk een veel te dure hamburger in een andere uitspanning. Gelukkig hebben ze daar dan weer gratis wifi, dus daar maken we gretig gebruik van om onze facebook-, whatsapp- en andere digitale nood te lenigen.

Enigszins volgegeten besluiten we dat het wel eens tijd is om terug naar de camper te gaan, en zoeken de dichtstbijzijnde bushalte op. Daar zit toevallig een winkel waar ze prepaid telefoonkaarten verkopen, dus ik besluit eindelijk maar eens een sim van een lokale provider te kopen, zodat ik niet meer die idioot dure internetbundels van KPN hoef te gebruiken. De rest van de vakantie dus mobiel internet zonder schuldgevoel vanwege de hoge kosten.

Bus 83 zet ons weer keurig af in de buurt van ons park. Nog even boekje lezen, reisverslagje bijwerken ;-) en dan pitten! Morgen weer vroeg dag, we've got a ferry to catch!!