Dag 17 - West coast - Reisverslag uit Okarito, Nieuw Zeeland van Dick Bernhard - WaarBenJij.nu Dag 17 - West coast - Reisverslag uit Okarito, Nieuw Zeeland van Dick Bernhard - WaarBenJij.nu

Dag 17 - West coast

Door: Myra

Blijf op de hoogte en volg Dick

05 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Okarito

We worden voor ons doen laat wakker; wel half acht! Ondanks dat we pal aan de weg staan hebben we geen last van lawaai gehad. Na een kort ontbijtje (de steekvliegjes zijn ook wakker) gaan we op pad richting de kust. De reis verloopt spoedig door alweer een mooi landschap, wordt het al saai?

Op een bepaald moment gaat de weg langs de westkust lopen. De kaart heeft ons al voorbereid op coastal scenery, nou, en dat krijgen we ook! Prachtig blauw woest water met mooie rotsformaties. Op deze route liggen de pancake rocks en dat is ook onze bestemming vandaag. Deze bijzondere uit limestone uitgesleten rotsen zijn een ware toeristische attractie. Het barst er van de japanners met camera, maar het moet gezegd: het is erg mooi.

Hierna vervolgen wij onze weg verder naar het zuiden via de prachtige great coast road. In Greymouth doen we boodschappen en slaan benzine in. We willen vandaag in de buurt van de zuidelijke alpen komen en we tuffen vrolijk verder. Onderweg weer allerlei mooie scenery zoals een leuk meer, waar ook een DOC camping is maar die vinden we nix.

In de buurt van de alpen heb ik op de kaart een afgelegen plaatsje, Okarito, gevonden aan een lagune aan de kust. Daar rijden we heen. Er blijkt een alleraardigste camping te zijn waar we de camper stallen. Vlak achter de camping is het strand, waar we veel brandhout ontdekken. Op de camping zijn namelijk vuurplaatsen!

Na een heerlijk diner van zalm en sla, stoken we fikkie. We hebben het ooit eens van een padvinder geleerd tijdens onze vakantie in Ierland, en ik kan het nog! Met een wijntje keuvelen we wat bij het kampvuur. Daarna de afwas en de thee en koffie. De camping is gedurende de avond behoorlijk volgelopen en iets minder rustiek dan we hoopten. Het kampvuur en de gitaarmuziek die van een paar meisjes tegenover ons komt maken een hoop goed.

Hier in de buurt zijn mooie wandelingen te maken in de wetlands, dit bijzondere kustlandschap. We denken dat we dat morgen na een relaxed ontbijtje maar eens gaan doen en dan richting de gletsjers hier in de alpen rijden. Daar valt ook vast veel moois te zien.