Dag 19 - Gletsjer, Haast en wild…. - Reisverslag uit Lake Hawea, Nieuw Zeeland van Dick Bernhard - WaarBenJij.nu Dag 19 - Gletsjer, Haast en wild…. - Reisverslag uit Lake Hawea, Nieuw Zeeland van Dick Bernhard - WaarBenJij.nu

Dag 19 - Gletsjer, Haast en wild….

Door: Myra

Blijf op de hoogte en volg Dick

07 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Lake Hawea

Vandaag gaan we de Franz Josef gletsjer van dichtbij bekijken. Maar niet voor we lekker ontbeten hebben op ons supermooie plekje. Daarna rijden we naar de parkeerplaats van alwaar een wandeling van zo'n 3 kwartier ons naar het einde van de gletsjer zal brengen. Het is een prachtig wandelingetje met mooi uitzicht op de gletsjer. We treffen het met het weer, de zon schijnt regelmatig. Het natuurschoon is overweldigend. Ook hier is het keurig aangeharkt allemaal. Zelfs het laatste stukje pad wordt voor onze ogen bijgeharkt. Het moet niet gekker worden!

We waren vroeg op pad dus na de gletsjer kunnen we flink wat kilometers maken. We zakken verder af naar het zuiden daar weer eens prachtig landschap. Als we in de buurt van Haast komen wordt onze tourist guide enthousiast. Het moet heel wat wezen hier. Allereerst is dit de Whitebait capital of the world. Voor wie het nog niet wist: Whitebait is hele hele ieniemienie jonge haring die in zijn geheel met een soort beslagje van ei gebakken wordt. Het schijnt een nationale delicatesse te zijn en volgens de tourist guide vinden we vlak aan onze route de beste zaak van het land. Er op af!!! Via een onooglijk zandpaadje komen we bij een onooglijk kraampje waar we allebei een portie Whitebait bestellen. Het is inderdaad lekker, maar niet iets wat we morgen weer willen eten. Afijn, de belevenis was leuk.

Nu komen we daadwerkelijk in Haast. Na eerst nog wat coastal scenery (ja mooi, ja, ook mooi), komen we in Haast. Het is werkelijk een gat van nix, maar er is een supermarkt, dus we doen boodschappen. Het assortiment is duidelijk beperkt, we zijn kennelijk in een uithoek beland. Het achterland van Haast schijnt wel de moeite waard te zijn, dus we besluiten naar Haast Beach te rijden. Daar moet een prachtige camping zijn, zegt de tourist guide. Als dat wat is blijven we en zo niet dan rijden we verder.

Het achterland en de camping vallen tegen. Mooie kustlijn maar die hebben we al zoveel gezien (verwende nesten), Dus we rijden verder. Via de Haast pass steken we de Zuidelijke Alpen over. Dit is een werkelijk schitterende route die langs de prachtig blauwe Haast rivier loopt. We stoppen twee keer voor een mooi watervalletje, uiteindelijk verandert het landschap in woester en kaler gebergte. Hier gaan we maar eens op zoek naar een plaats om te overnachten. We komen wat DOC campings tegen en nog een andere camping, maar er is niets echt naar onze zin. We besluiten zelf een plekje te zoeken en voor het eerst deze vakantie wild te kamperen. Het mag hier ten slotte.

We vinden een werkelijk prachtig plekje aan Hawea Lake, met een bloedmooi uitzicht op het meer en de omliggende bergen. Onze buren zijn een stel schapen en nogal wat bijen van de kasten wat verder op. Dan hoor je nog wat vogeltjes en aan af en toe passerende auto (want we staan wel vlak aan de weg), maar in de loop van de avond wordt het stil. We dineren met stunning view, zien de schemering vallen en de maan opkomen en slapen heerlijk in ons mobiele huis. Wat een geweldige belevenis en wat is dit toch een mooi land!

• 04 September 2023 - 10:44

Dick Bernhard: