Dag 20 - Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Dick Bernhard - WaarBenJij.nu Dag 20 - Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Dick Bernhard - WaarBenJij.nu

Dag 20 - Queenstown

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

08 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Queenstown

We worden wakker op ons heerlijk eenzame plekje en ontbijten in het zonnetje. Onze eerste nacht van freedom camping is ons zeer goed bevallen! Vandaag is onze bestemming Queenstown, dat is niet zo heel lang rijden dus we hoeven ons niet te haasten. De route loopt weer door een heel gevarieerd landschap, we krijgen hier wel de indruk dat er wat meer bewoning is dan in de gebieden waar we vandaan komen. We zien ook heel veel wijngaarden, er schijnt behalve veel witte wijnen ook een heel goede pinot noir uit deze streek te komen.
Na een tijdje volgt de weg weer de loop van een rivier, dit keer de Shotover River. Dat geeft natuurlijk weer prachtige plaatjes.

Rond een uur of 11 rijden we Queenstown al binnen, en parkeren onze bus op de eerste parkeerplaats die we in de buurt van het centrum tegenkomen. Eerst maar eens een beetje de stad verkennen, een campsite zoeken we later wel. We zijn nu immers ervaren wildkampeerders geworden, wij vinden altijd wel een plekje! ;-)

Queenstown is net als Wellington een heel uitgestrekte stad, maar ook hier is het echte centrum vrij klein en heel goed te belopen. De stad ligt prachtig aan Lake Wakatipu, en is omringd door bergen. We slenteren een beetje op ons gemakkie door de straatjes, en komen al snel allerlei information centers tegen waar ze je van alles kunnen vertellen over wat er allemaal te doen is in en om de stad, en waar je ook direct activiteiten kunt boeken. We scoren wat foldertjes en lopen door naar de waterkant. Dat blijkt echt wel een beetje the place to be te zijn, het is er gezellig druk. Er hangt een heel relaxte sfeer, we voelen ons meteen thuis. Langs de werf zijn allerlei activiteiten op het water te regelen. We laten ons oog vallen op een tochtje met een jetboot. We informeren even wanneer we mee kunnen, dat blijkt over 10 minuten te zijn. Doen dus!

We worden voorzien van zwemvesten en kunnen aan boord, samen met zo'n 20 anderen. Na een korte inleiding en veiligheidsinstructie vertrekken we. Tot aan de boeien nog rustigjes, maar daarna gaat het gas er goed op. Om het een beetje leuker te maken maakt de schipper af en toe even een 360 graden draai, dikke pret dus! De tocht gaat eerst een stuk over het meer, en draait op een gegeven moment een rivier op, onder een soort brug door. De schipper maakt er een sport van om heel hard op een pijler af te varen en pas op het laatst het roer om te gooien. Dat zorgt natuurlijk voor een hoop gegil van de dames aan boord. De rivier wordt met een noodgang afgeraced, met natuurlijk af en toe wat dreigende aanvaringen met takken en eilandjes. Onderweg wordt af en toe even gestopt zodat de schipper iets kan vertellen over wat we om ons heen zien.
Dan draaien we nog een zijrivier in. Die blijkt behoorlijk ondiep te zijn op veel plaatsen, maar de jetboot is zo ontworpen dat hij, als ie eenmaal vaart heeft, maar een centimeter of 10 water nodig heeft. En hij is bestand tegen wat geschraap over grint en rotsen. Allemaal heel spectaculair dus!
Na een tijdje draaien we om, en gaan we dezelfde weg terug naar de haven, maar dan iets sneller, want we varen nu met de stroming mee :-). Nog een paar 360-jes zorgen ervoor dat we toch niet helemaal droog blijven, maar het is schitterend weer dus dat boeit ons even niet. We stappen dan ook met een grote grijns van de boot af, de dag kan nu al niet meer stuk!

We hebben inmiddels begrepen dat er een paar camp sites op loopafstand van het centrum zijn, dus het leek ons een goed idee om eerst maar eens een plekje te gaan zoeken. We komen uit bij een Top 10 park, die kennen we inmiddels. Er blijkt eigenlijk geen plek meer te zijn voor een camper zo lang als die van ons.. Ja, één plekje nog, pal bij de ingang naast de receptie. Er staat een bordje carwash bij, maar er is ook stroom, dus we besluiten even niet zo kritisch te zijn en deze plek maar te nemen. Het is inmiddels namelijk behoorlijk druk aan het worden in de stad, en we zien ook bij veel motels en lodges al de "no vacancy" bordjes staan. De camper opgehaald van de parkeerplaats en op de wasplaats gezet, het contrast met ons plekje van vorige nacht kon niet groter zijn!
Even bammetje eten, we maken nog wat plannen voor morgen en gaan dan weer de stad in… beetje winkels kijken, mensen kijken, ijsje eten… dan op een terras met uiteraard weer prachtig uitzicht heerlijk gegeten. Myra bestelt nu eindelijk maar eens de pork belly waar ze al een tijdje zo nieuwsgierig naar is, ik neem de monkfish. Dat blijkt bij navraag een heel lelijk beest te zijn, familie van de zeeduivel. Maar net als zeeduivel blijkt ie ook erg smakelijk te zijn, net als de pork belly trouwens. Wijntje erbij, nog steeds heerlijk weer… het leven is goed!

Na het eten wandelen we terug naar de camper, nog even boekje lezen, muziekje luisteren.. Het was weer een mooie dag!