Dag 23 - Milford Sound! - Reisverslag uit Milford Sound, Nieuw Zeeland van Dick Bernhard - WaarBenJij.nu Dag 23 - Milford Sound! - Reisverslag uit Milford Sound, Nieuw Zeeland van Dick Bernhard - WaarBenJij.nu

Dag 23 - Milford Sound!

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

11 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Milford Sound

Vandaag dan eindelijk naar de Milford Sound… de plannen om hierheen te gaan zijn nogal eens gewijzigd: eerst zouden we vanuit Queenstown een georganiseerde bus-boot-bus doen. Die bleek voor de dag die we wilden volgeboekt. De meneer van de campsite in Queenstown zei toen: waarom rijd je er niet gewoon zelf heen en doe je daar de boottocht, is veel leuker! Dus dat werd ons volgende plan. Tot we met onze Australische buren daar hadden gesproken, die er al eerder waren geweest… zijn verhaal over de erg lange bochtige weg met lange eenbaanstunnel en schaarse overnachtingsplekken onderweg bracht ons weer aan het twijfelen. Dus uiteindelijk: een bus-boot-bus vanuit Te Anau geboekt, een stuk dichter bij de Milford Sound.

Vanaf de DOC camping aan Lake Te Anau dus rijden we de 25 km terug naar het plaatsje. We hebben bedacht dat het wel zo relaxed is om voor 's avonds een plekje op de lokale campsite te hebben, dus dat gaan we eerst regelen. Dat lukt, en na een bakkie (cappuccino met een "ginger slice" voor Myra en een short black met een blueberry muffin voor Dick melden we ons bij het kantoor van onze tour operator en kunnen instappen in de bus. De bus is helemaal gebouwd voor toeristische sight seeing, de stoelen staan een beetje naar het raam gericht, en het dak is volledig van glas. Onze chauffeur Lloyd vertelt onderweg van alles over de geschiedenis van de streek, de planten en bomen die we zien enzovoort. Er wordt hier en daar gestopt om wat bezienswaardigheden langs de route te bekijken.
Maar voelden we tijdens ons ontbijt al af en toe een spatje regen, inmiddels valt het met bakken uit de lucht! Maar we laten ons niet kennen en stappen braaf uit om een foto te maken of een stukje te wandelen langs de Mirror Lakes. Inmiddels wel voorzien van een regenponcho… En toegegeven: het is allemaal weer indrukwekkend mooi.
We zien op één van de parkeerplaatsen een Kea (dat is een papegaaiensoort die hier voorkomt) dus die kunnen we ook weer afvinken: check!

Na een uur of 2,5 komen we aan bij het bezoekerscentrum van Milford Sound, waar we aan boord gaan van de "Milford Mariner". Hier worden we hartelijk welkom geheten, en na een korte introductie van de kapitein vertrekken we. Het schip blijkt wel een beetje te zijn berekend op mooi weer, er is een enorm voordek waar je met mooi weer prachtig in het zonnetje om je heen kunt kijken. Maarrrr… wij hebben regen en harde wind, en op het voordek kun je je niet vertonen zonder uit je hemd te waaien.
De keuze is dus tussen binnen zitten en door de beslagen ruiten toch nog wat proberen te zien, of opzij of op één van de overdekte achterdekken de wind en wat regen trotseren. We kiezen voor dat laatste, we zijn er nu, dan zullen we het beleven ook!

Onderweg in de bus hadden we al een voorproefje gehad, maar hier in de Sound (wat eigenlijk een fjord is) zijn we echt overweldigd door de enorme hoeveelheid watervallen die zich aan alle kanten naar beneden storten. Het schijnt dat hier normaal gesproken 5 "permanente" watervallen zijn, met de regen van nu zijn het er honderden! Waarschijnlijk heb je hier op een heldere dag prachtige vergezichten en blikken op de bergtoppen om ons heen… die moeten we nu helaas missen, maar wat we ervoor in de plaats krijgen is heel indrukwekkend!

We zien hier en daar ook nog een zeehondje op de rotsen liggen: check! Daarbij blijft het dan wel, vandaag geen dolfijnen of pinguins voor ons, maar na 2,5 uur keren we tevreden en overdonderd terug aan wal. De regen valt nog steeds met bakken uit de hemel, en door de wind en regen is iedereen zo rozig geworden dat het op de terugweg opvallend stil is in de bus…

Terug in Te Anau ons rijdende huis op de camp site geparkeerd, natte kleding uithangen, pastaatje maken (we moeten zo langzamerhand onze voorraden een beetje gaan opmaken) en het logboek van de kapitein bijwerken natuurlijk… check!

• 11 Januari 2015 - 12:13

Jolande:

Allemachtig wat een prachtig gebied is dat zeg en juist met die regen krijgt het een melancholisch aandoend uitzicht. Echt prachtig

• 13 Januari 2015 - 09:44

Cees:

Lieve MenD,

Ook hier stormachtige wind en regen...maar lang zo indrukwekkend niet als bij jullie!
    Wat een prachtige natuur..dat is echt wel genieten. Nog heel veel plezier toegewenst...maar dat zal wel lukken denk ik zo.

Met een lieve groet van Cees

• 14 Januari 2015 - 09:22

Nanny:

Wauw, geweldig al die watervallen!