Dag 26 - Veluwemeer en Akaroa - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Dick Bernhard - WaarBenJij.nu Dag 26 - Veluwemeer en Akaroa - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Dick Bernhard - WaarBenJij.nu

Dag 26 - Veluwemeer en Akaroa

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

14 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Akaroa

We worden weer eens tijdig wakker op wat eigenlijk toch best een aardig plekje blijkt te zijn, we verbazen ons erover dat het hier zo rustig is. En hoewel het sanitair uit Dixies bestaat is het schoner dan we op menig betaalde camping hebben gezien.
We ontbijten buiten, en nu ik erover nadenk hebben we dat de hele reis elke dag kunnen doen, best bijzonder! Okay, vandaag zetten we wel eerst even de camper overdwars om een beetje uit de wind te zitten. En uitkijkend over het water realiseren we ons op eens: het lijkt wel of we aan het Veluwemeer staan! Nou ja, kunnen we vast een beetje wennen aan het platte land dat ons straks weer wacht… Het is ook grijs en winderig, en het begint wat te miezeren… net als thuis!

We gaan op weg naar het Banks Peninsula, het plaatsje Akaroa. De route lijkt op de kaart nogal eenvoudig (er loopt weer een autoweg over het grootste deel), maar dat blijkt in de praktijk toch wat tegen te vallen. Tot nog toe waren eigenlijk alle bergpassen die we gereden hebben heel makkelijk, nu hebben we een stuk van een kilometer of 12 met heel veel scherpe bochten en stukje zonder vangrail (en met nauwelijks berm) langs toch wel aardige afgronden…
Duurt dus iets langer dan gedacht, maar om een uur of 11 komen we veilig aan in Akaroa.

Dit stadje heeft in haar geschiedenis noal wat Franse invloeden gehad, en dat is te merken aan allerlei dingen. Zo zijn er allerlei straten die als Rue worden aangeduid, minigolf heet "Le Mini Golf", en er is zelfs een charcuterie! Het is wel een heel charmant plaatsje, en er staan veel wat oudere gebouwen die een idee geven van hoe het er hier vroeger uit moet hebben gezien. We besluiten dan ook om de nacht maar op het plaatselijke holiday park door te brengen en de rest van de dag hier een beetje rond te kijken. Uiteraard bestaat een groot deel van de winkels ook hier uit souvenirwinkels én winkels waar ze merinowollen producten verkopen, al dan niet voorzien van een possumbonten randje.

Afijn, van rondslenteren wordt je hongerig, dus maar eens uitgebreid lunchen in een tentje dat er leuk uitziet, en waar het eten ook nog eens heel lekker blijkt te zijn. Maar weer eens een Nieuw Zeelands wijntje erbij proberen, zo komen we de dag best door.

Na de lunch nog even het plaatselijke museum bezoeken, waar we ook een filmpje over de geschiedenis van het schiereiland en de stad bekijken, heel interessant. En zoals veel bezienswaardigheden in NZ kun je ook hier gewoon gratis naar binnen, en staat er een bus waar je een vrijwillige donatie in kunt storten. Mooie manier van werken!

Intussen ook nog even mobiel online inchecken voor onze terugvlucht, zodat we zeker weten dat we een beetje fatsoenlijke plaatsen hebben aan boord. Want ja, het einde van onze bijzonder reis begint nu toch echt in zicht te komen. Vannacht wordt onze laatste nacht in ons mobiele huis, morgen gaan we hem inleveren in Christchurch. Jammer… maar zal ook wel weer lekker zijn om in een echt bed te slapen.

We rijden naar de camp site, en we krijgen een prachtig plekje met uitzicht op de baai, prima weer. En er is wifi, dus: facebook checken, mail lezen en verslagje schrijven!