Dag 27 - See ya campervan en Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Dick Bernhard - WaarBenJij.nu Dag 27 - See ya campervan en Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Dick Bernhard - WaarBenJij.nu

Dag 27 - See ya campervan en Christchurch

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Dick

15 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Nadat we gisteravond nog hebben genoten van het uitzicht op Akaroa bij donker lekker geslapen, laatste nacht in de camper. De wekker een beetje vroeg gezet, want de boel moet worden ingepakt, de camper enigszins schoongemaakt en de wc en vuilwatertank moeten geleegd.
Dat gaat allemaal soepeltjes, en rond een uur of half 10 rijden we weg. Het eerste stuk is terug zoals we gekomen zijn, dus flink slingeren en klimmen en dalen. Daarna gaat het vlotjes, en veel sneller dan gedacht rijden we Christchurch al binnen. Nou ja, de suburbs dan, voor we bij het camperdepot komen zijn we wel weer een klein half uurtje verder. Christchurch is een grote stad, en dan dus groot in termen van oppervlakte. Er zijn ook veel en grote parken, daar zien we al wat van onderweg.

Het inleveren van de camper gaat ook soepeltjes, en tegen 12 uur worden we door een shuttle van de verhuurder afgezet bij het Sudima hotel (had ik vooraf geboekt, vlak bij het vliegveld). We zijn een beetje aan de vroege kant, de kamer is nog niet klaar. Het uurtje dat we moeten wachten vullen we dus maar met wat friet en cola in de hotelbar.

Dan de tassen in de kamer gedumpt, en met de bus de stad in. De Purple Line stopt om de hoek, en brengt ons naar het Central Station. Naarmate we dichter in het centrum van de stad komen zien we meer en meer gaten in de bebouwing, en gebouwen in aanbouw. Het central station is ook niet meer dan een paar bushaltes in een soort containerdorp. We kijken een beetje verloren om ons heen, en worden prompt door een Kiwi aangesproken en de goede kant opgestuurd. De mensen zijn hier echt ongelooflijk aardig en behulpzaam, we blijven ons er over verbazen.

We lopen door een groot warenhuis-achtig winkelcentrum, en komen dan in wat levendiger gebied terecht. Daar vinden we ook wegwijzers en kaartjes van de stad. Eerst maar eens naar Cathedral Square. Daar aangekomen krijg je meteen een idee van de verwoesting die de aardbeving van 2011 heeft aangericht. De kathedraal staat daar half ingestort achter een hek, en van alle oude gebouwen die verder aan het plein hebben gestaan is er nog één over. De rest is weg! Er staan informatieborden die weergeven hoe het plein er voor de aardbeving uitzag, we worden er stil van…

Dan verder wat door het centrum wandelen, overal parkeerplaatsen waar eerst gebouwen stonden, nieuwbouw in allerlei stadia en oudere gebouwen in steigers. Aan de oude gebouwen die er nog wel staan of gerestaureerd worden kun je zien dat dit een mooie stad moet zijn geweest, heel anders dan we tot nog toe in NZ hebben gezien.

De wederopbouw wordt wel heel voortvarend en creatief aangepakt, wat te redden valt wordt gerestaureerd en nieuwbouw wordt op creatieve manieren ingepast. Vlak bij het station is een soort van winkelcentrumpje ingericht waar alle winkels en eettentjes in een soort container zitten. We bezoeken ook nog even de Botanic Gardens, en drinken koffie in New Regent Street. Dit straatje met hele karakteristieke gevels scheen een van de eerste straten te zijn die na de aardbeving weer open ging.
Na nog wat souvenir shopping kijken we rond naar een restaurant, maar zien er eigenlijk geen, wel veel kraampjes voor snelle hap. En eerlijk gezegd, het hele centrum van Christchurch is toch wel wat deprimerend. We besluiten dan ook de bus terug naar het hotel te nemen om daar nog even te relaxen. Dineren kan er ook, dus we zullen niet verhongeren.

En wat heb je dan opeens veel ruimte in een hotelkamer! En een echt bed! Er moeten nog wat restjes worden opgemaakt (wijn, chips, chocola) en na een welverdiend tukje maar eens een hapje eten. Het was weer een goeie dag!